Moskova metrosu ve trafik

Moskova dünyada trafiğin en yoğun olduğu şehirlerden biri. Öyle ki işe ya da eve gitmek saatler sürebiliyor. Böylesine trafik kabusu içinde sürücülerin sakin kalabilmesi ve ayrıca hiç korna sesi duyulmaması ise ilginç. Komünist dönemlerden kalma bir özellik belki de. İnsanlar sıra beklemeye alışkınlar ve başkasının hakkını yemeye çalışmak gibi bir özellikleri yok. Ya da normal olan veya olması gereken bu. Bizde neden bu kadar korna çalındığını iyice incelemek gerek. Gerçi Yeni Delhi’de ayna olmaksızın insanların korna yardımıyla birbirini geçtiklerine şahit olduktan sonra ne diyeceğimi bilemiyorum.


Moskova’da genel olarak yayalara saygı olduğunu söyleyebilirim. Yola adımınızı attığınızda dururlar mutlaka. Yine de ana caddelerde trafik ışıklarına göre hareket etmek şarttır. Moskova’da trafik açısından başka bir sorun ise kısa yaz döneminde bir çok yolun bakıma alınması nedeniyle bazı yerlerde beklenmedik ölçüde trafik olabilmesidir.

Başka bir özellik ise özellikle şehir merkezinde her yıl bazı yeni sokakların araç trafiğine kapatılarak yayalara açılmasıdır. Zaten geniş kaldırımları, yüzlerce alt geçidi dikkate aldığınızda araçların değil yayaların daha çok düşünüldüğünü görüyorsunuz.

Trafiğin yoğun olmasının nedenlerini kendi gözlemlerime dayanarak şöyle açıklayabilirim. İlk olarak şu soruyu sormuştum. Bu denli yaygın bir metro olmasına rağmen neden trafik sıkışıyor? Bu konuyu düşündüğüm günlerde metroda pek kravatlı kimse olmadığını fark etmiştim. Demek ki imkanı olan genelde arabasını tercih ediyordu. Trafik keşmekeşini göze alıyorlardı. Moskova metrosunun yerin yüzlerce metre altında, inip çıkması hayli vakit alan ve özellikle sabah ve akşam saatlerindeki aşırı kalabalık halini gördüğümde biraz hak vermedim değil. Daha sonra bu konuyu tanıdığım Ruslara sordum. Bazıları evden çıkış ve işe varış zamanı açısından araçların ya da metronun farkı olmadığını söyledi. Bazıları da komünist dönemden sonra kalabalıklardan, sıralardan bıkan insanların araçları içinde sakin ve huzurlu olmayı seçebildiklerini belirtti.




Moskova metrosunun tarihine gelince, 1935 yılında açılan metro ilk zamanlar 11 kilometre imiş ve yalnızca 13 istasyon varmış, zaman içince büyüyen metro bugün bakıldığında (2016) 200 istasyonu ve 333 kilometre uzunluğu ile dünyadaki en uzun hatta sahip 5. metro. En derin bölümü ise 74 metre ile Park Pobedy istasyonunda. Moskova metrosunun önemli özelliklerinden biri de bazı istasyonlarının sanat esiri gibi süslenmiş olmasıdır: Resimlerle, heykellerle ve bazı figürlerle. 

En güzel metro istasyonları, Kievskaya, Ploşad Revolütsi, Mayakovskaya, Prospekt Mira ve Dostoyevskaya gibi istasyonlar.

Yorumlar