Moskova dünyada trafiğin en yoğun olduğu şehirlerden biri. Öyle ki işe ya da
eve gitmek saatler sürebiliyor. Böylesine trafik kabusu içinde sürücülerin sakin
kalabilmesi ve ayrıca hiç korna sesi duyulmaması ise ilginç. Komünist
dönemlerden kalma bir özellik belki de. İnsanlar sıra beklemeye alışkınlar ve
başkasının hakkını yemeye çalışmak gibi bir özellikleri yok. Ya da normal olan
veya olması gereken bu. Bizde neden bu kadar korna çalındığını iyice incelemek
gerek. Gerçi Yeni Delhi’de ayna olmaksızın insanların korna yardımıyla birbirini
geçtiklerine şahit olduktan sonra ne diyeceğimi bilemiyorum.
Moskova’da genel olarak yayalara saygı
olduğunu söyleyebilirim. Yola adımınızı attığınızda dururlar mutlaka. Yine de
ana caddelerde trafik ışıklarına göre hareket etmek şarttır. Moskova’da trafik
açısından başka bir sorun ise kısa yaz döneminde bir çok yolun bakıma alınması
nedeniyle bazı yerlerde beklenmedik ölçüde trafik olabilmesidir.
Başka bir özellik
ise özellikle şehir merkezinde her yıl bazı yeni sokakların araç trafiğine
kapatılarak yayalara açılmasıdır. Zaten geniş kaldırımları, yüzlerce alt geçidi
dikkate aldığınızda araçların değil yayaların daha çok düşünüldüğünü
görüyorsunuz.
Trafiğin yoğun olmasının nedenlerini kendi
gözlemlerime dayanarak şöyle açıklayabilirim. İlk olarak şu soruyu sormuştum.
Bu denli yaygın bir metro olmasına rağmen neden trafik sıkışıyor? Bu konuyu
düşündüğüm günlerde metroda pek kravatlı kimse olmadığını fark etmiştim. Demek
ki imkanı olan genelde arabasını tercih ediyordu. Trafik keşmekeşini göze
alıyorlardı. Moskova metrosunun yerin yüzlerce metre altında, inip çıkması
hayli vakit alan ve özellikle sabah ve akşam saatlerindeki aşırı kalabalık
halini gördüğümde biraz hak vermedim değil. Daha sonra bu konuyu tanıdığım
Ruslara sordum. Bazıları evden çıkış ve işe varış zamanı açısından araçların ya
da metronun farkı olmadığını söyledi. Bazıları da komünist dönemden sonra
kalabalıklardan, sıralardan bıkan insanların araçları içinde sakin ve huzurlu
olmayı seçebildiklerini belirtti.
Moskova metrosunun tarihine gelince, 1935
yılında açılan metro ilk zamanlar 11 kilometre imiş ve yalnızca 13 istasyon
varmış, zaman içince büyüyen metro bugün bakıldığında (2016) 200 istasyonu ve
333 kilometre uzunluğu ile dünyadaki en uzun hatta sahip 5. metro. En derin bölümü
ise 74 metre ile Park Pobedy istasyonunda. Moskova metrosunun önemli
özelliklerinden biri de bazı istasyonlarının sanat esiri gibi süslenmiş
olmasıdır: Resimlerle, heykellerle ve bazı figürlerle.
En güzel metro
istasyonları, Kievskaya, Ploşad Revolütsi, Mayakovskaya, Prospekt Mira ve
Dostoyevskaya gibi istasyonlar.
Yorumlar
Yorum Gönder